Zpagetti Patronen

Zpagetti Patronen

Nog een nieuwe trend zijn Zpagetti patronen haken of breien. Zpagetti is een unieke draadstof gemaakt van stevige strechmaterialen.  Deze stretchmaterialen zijn eigenlijk een restmateriaal uit de mode-industrie.

Gemiddeld ligt de doorsnede van zpagetti draadstof tussen de 1 en de 2,5 centimeter.  Je hebt dan ook supergrote breinaalden of  haaknaalden nodig om zpagetti patronen te maken.  Voordeel hiervan is dat je in een handomdraai jouw patronen kunt afwerken in deze modern-ogende stijl.

Het materiaal bestaat uit 95% katoen en de rest is lycra.  De elastische draad die je daardoor bekomt leent zich uitstekend om zpagetti patronen te haken of te breien.  Gezien het comfort dat dit garen biedt, is het ideaal voor de beginnende breister of haakster.  Zpagetti is wasbaar op lage temperaturen, niets dan voordelen.  Was je accessoire met de hand of in een kussensloop in de wasmachine, zo behoudt het zijn vorm het beste.

De meest gebruikte Zpagetti patronen zijn hippe tassen, poefen, kussens en woonaccessoires.  Er worden ook allerlei figuurtjes mee gemaakt zoals diertjes en gebruiksvoorwerpen die als decoratief element in je interieur kunnen worden geplaatst. Vanwege de directe link met de mode-industrie varieert de kleurencollectie veelvuldig waardoor deze altijd aansluit op het actuele modebeeld.

Aangezien  de dikte en de textuur van de draad per bol varieert is het van belang om de afmetingen van jouw creatie goed in de gaten te houden.  Zpagetti patronen zijn dan ook vaak richtlijnen die je niet altijd precies hoeft aan te houden.  Je mag het patroon aanpassen aan je garen om de afmetingen en de gewenste vorm van je accessoire precies te maken zoals jij dat wenst.  Creativiteit troef.

Ben je zelf al gestart met deze hobby, laat dan eens een commentaar achter over jouw bevindingen en ervaringen.

Meer info over breien voor beginners vind je hier!

This entry was posted in Breien voor beginners and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>